وقتی دیگ داغ روی فرش قرار می‌گیرد یا سیگار یا زغال، ترقه و غیره. ممکن است فرش شما سوخته باشد پس چاره ای جز تعویض آن ندارید. و هیچ راهی برای برگرداندن فرش به حالت اولیه وجود ندارد. اما ما یک خبر خوب برای شما داریم، در چنین مواقعی نیازی به نگرانی نیست، کافی است نکاتی را که در ادامه به آن می پردازیم برای ترمیم فرش خود رعایت کنید.

لکه های سوختگی فرش را پاک کنید

سوختگی فرش با سیگار یا ترقه یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. این سوختگی ها می توانند باعث آسیب جدی به فرش شوند و ظاهر آن را خراب کنند.برای از بین بردن سوختگی فرش با سیگار یا ترقه، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از روش ها استفاده از سشوار است. برای این کار، سشوار را روی حرارت کم تنظیم کنید و به آرامی روی قسمت سوخته فرش بکشید. این کار باعث می شود که الیاف فرش دوباره حالت خود را پیدا کنند.

روش دیگر استفاده از محلول آب و سرکه است. برای این کار، یک قاشق غذاخوری سرکه را در یک فنجان آب حل کنید و با یک پارچه تمیز روی قسمت سوخته فرش بمالید. این کار باعث می شود که رنگ سوختگی کمرنگ شود. در صورتی که سوختگی فرش عمیق باشد، ممکن است نیاز به استفاده از مواد شیمیایی باشد. برای این کار، می توانید از موادی مانند کرم های ترمیم کننده فرش یا رنگ های مخصوص استفاده کنید. بسته به علت سوختگی فرش یا میزان سوختگی، راه حل های خاصی برای رفع سوختگی فرش وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر فرش شما بسوزد، می توان سوختگی فرش را در خانه برطرف کرد.

سوختگی فرش را با سیگار یا ترقه از بین ببرید

برای از بین بردن سوختگی سیگار از روی فرش، ابتدا باید محل سوختگی را با یک تکه سنباده مالش دهید.

در مرحله بعد محل سوختگی فرش را با جارو تمیز کنید

اگر قسمتی از سوختگی مشکی باقی ماند، می توانید با نوک یک قیچی کوچک، چاقو را از روی فرش ببرید.

در نهایت با کمک محلولی متشکل از یک واحد پراکسید هیدروژن و ده واحد آب، به آرامی با پارچه ای لکه را تمیز کنید.

برای این منظور حتما ابتدا سطح خارجی لکه و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کرده و لکه را با آب بشویید و خشک کنید.

رفع سوختگی فرش با زغال

اگر فرش را با زغال سوزاندید، همان کاری که در مورد با سیگار انجام دادید انجام دهید. اما تفاوت این روش این است که بعد از تراشیدن فرش سوخته، محل سوخته را با یک لایه ضخیم شامپو فرش بپوشانید و بگذارید کاملا خشک شود. پس از آن بهتر است سطح سوخته را پاک کنید و از جاروبرقی استفاده کنید. اگر هنوز سوختگی وجود دارد، می توانید از سفید کننده ضعیف استفاده کنیدو سریع انرا خشک کنید. این مراحل به تفصیل در زیر ذکر شده است.

سوختگی فرش با زغال یکی از مشکلات رایج است که می تواند به زیبایی و ارزش فرش آسیب برساند. اگر فرش شما دچار سوختگی با زغال شد، می توانید با انجام مراحل زیر آن را تا حد زیادی ترمیم کنید:

  1. سریعاً اقدام کنید: هرچه سریعتر اقدام کنید، احتمال ترمیم موفقیت آمیز فرش بیشتر است.
  2. زغال را بردارید: زغال را با دقت از روی فرش بردارید تا به بافت فرش آسیب نرسد.
  3. محل سوختگی را خنک کنید: محل سوختگی را با یک تکه یخ خنک کنید تا از گسترش سوختگی جلوگیری شود.
  4. پرزهای سوخته را کوتاه کنید: پرزهای سوخته را با قیچی کوتاه کنید تا از پرزهای سالم جدا شوند.
  5. محل سوختگی را با شامپو فرش بشویید: محل سوختگی را با شامپو فرش بشویید تا تمام ذرات سیاه از روی آن پاک شوند.
  6. محل سوختگی را خشک کنید: محل سوختگی را با سشوار یا جاروبرقی خشک کنید.

اگر سوختگی فرش شما عمیق باشد، ممکن است نیاز به کمک یک قالیشویی داشته باشید.

نکات مهم:

  • از استفاده از مواد شیمیایی قوی برای از بین بردن سوختگی فرش خودداری کنید، زیرا ممکن است به بافت فرش آسیب برساند.
  • اگر سوختگی فرش شما بزرگ باشد، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید.

مراحل توضیح داده شده در بالا برای رفع سوختگی فرش ماشینی مناسب است. برای ترمیم فرش دستباف، بهتر است از یک قالیشویی کمک بگیرید.

از بین بردن اثر سوختگی فرش با اتو

بسیار اتفاق افتاده که اتو داغی روی فرش افتاده و باعث سوختگی فرش شده است. سوختگی فرش با اتو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. اگر سوختگی سطحی باشد، می توان با روش های خانگی آن را از بین برد. در ادامه به روش های از بین بردن اثر سوختگی فرش با اتو می پردازیم.

روش اول

یک عدد پیاز را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و روی قسمت سوخته فرش قرار دهید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا آب پیاز به عمق لکه و فرش نفوذ کند. سپس یک قاشق غذاخوری نمک روی لکه بریزید و سپس به صورت دورانی ماساژ دهید. بعد از آن 15 تا 20 دقیقه صبر کرده تا اثر لکه از روی فرش کاملا پاک شود. با کمک جاروبرقی نمک ها را از روی فرش جمع کرده و بعد از آن با کمک شامپو فرش و اسفنج، قسمت مورد نظر را بشویید تا فرش بوی پیاز نگیرد.

روش دوم

مقداری آبلیمو روی قسمتی از فرش که سوخته است بریزید و فرش را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آبلیمو خشک شده و به عمق فرش نفوذ کند. لکه ایجاد شده از سوختگی را پاک کند. چرا که آبلیمو در برابر نور خورشید خاصی سفید کنندگی دارد.

نکات مهم

  • هرچه سوختگی فرش عمیق تر باشد، از بین بردن آن دشوارتر خواهد بود.
  • اگر سوختگی فرش عمیق باشد، بهتر است آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
  • برای جلوگیری از سوختگی فرش، هنگام اتوکشی، حتما از یک پارچه محافظ استفاده کنید.

سوختگی فرش را با قابلمه داغ

قرار دادن اتفاقی قابلمه داغ روی فرش می تواند فرش شما را بسوزاند در این صورت بسته به اندازه سوختگی می توانید از روش های ذکر شده استفاده کنید. اگر سوختگی شما خفیف است و رنگ فرش را تحت تاثیر قرار نمی دهد، برای ترمیم آن از تکه یخ استفاده کنید. یا پس از آن، پشته فرش را شانه کنید و اثر سوختگی را کاملا از بین ببرید.
اگر وسعت سوختگی فرش دیگ داغ خیلی عمیق است، توصیه می‌شود شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپارید، این کار فرش شما را کاملا تمیز می‌کند و شما را از نگرانی در مورد تعویض فرش یا خرید فرش آشپزخانه جدید نجات می‌دهد.

رفع سوختگی فرش با شمع

لکه های داغ شمع را ترجیحا با استفاده از پارچه کتان از روی فرش پاک کنید.
نکته ای که در برداشتن شمع باید به آن دقت کنید این است که دستمال را روی فرش نکشید و فقط آن را به محل مورد نظر فشار دهید تا مایع شمع آب شده جذب دستمال کتان شود.
اگر موم خشک است، می توانید موم خشک شده را با قاشق از روی فرش بتراشید.
سپس یک پارچه سفید روی لکه قرار دهید و از اتوی داغ برای گرم کردن پارچه استفاده کنید. با این کار موم دوباره ذوب می شود و از پارچه سفید عبور می کند و به این ترتیب آن را از فرش جدا می کند.
پس از برداشتن شمع، محل مورد نظر را با محلول شوینده و آب تمیز کنید.
هنگام شستن فرش باید توجه داشته باشید که هرگز از صابون استفاده نکنید و فرش را زیاد خیس نکنید. و برای سوختگی های عمیق فراموش نکنید که فرش را نزد قالیشویی ببرید. زیرا روش های خانگی روی سوختگی های کوچک و سطحی کار می کنند و در هنگام رفع سوختگی به دلیل عدم تجربه در این زمینه آسیب بیشتری به فرش وارد می شود.

۱۴۰۲/۰۶/۰۴


گارانتی اصلی و درجه 1

گارانتی اصلی و درجه 1


خرید از نمایندگی رسمی

تحویل فوری در تهران و البرز

تحویل فوری در تهران و البرز


در صورت موجودی در انبار

پیگیری سفارشات

پیگیری سفارشات


از طریق چت آنلاین و واتس آپ

پشتیبانی سریع

پشتیبانی سریع


چت آنلاین و واتس آپ

ضمانت سلامت فیزیکی خرید فرش

ضمانت سلامت فیزیکی خرید فرش


بازگشت تا ۷ روز در صورت عیب

پرداخت  قیمت فرش در محل سراسر ایران

پرداخت قیمت فرش در محل سراسر ایران


با دریافت کمترین بیعانه