یکی از روش های شست و شوی فرش که در قدیم بیشتر انجام می‌شد، شست و شوی دستی فرش بود و غالبا در ایام خانه تکانی در پایان ماه اسفند ، افراد فرش های خود را در حیاط، پشت بام و یا حتی داخل کوچه می‌شستند و گاه همه افراد خانواده اقدام به شستشوی یک فرش می‌نمودند. ولی امروزه به دلیل گسترش آپارتمان نشینی ، افراد به ناچار مجبورند که فرش‌های خود را برای شستشو به قالیشویی‌ بسپارند و یا از روش‌های خاص در آپارتمان خود فرش را بشویند. در ادامه مطلب روش‌های شستشوی فرش ماشینی را برایتان عنوان می‌کنیم.

روش های شستشوی فرش ماشینی 


●    مرسوم ترین روش، شستشو با آب فراوان و پارو کشی فرش

فرش را در حیاط پهن کنید، اگر سطح شیبدار باشد، بهتر است زیرا  باعث خارج شدن آب اضافی فرش می‌شود. بعد از اینکه فرش را کاملا خیس کردید، محلول شستشو را روی آن بریزید و با کشیدن فرچه روی آن لکه های کثیف را بزدایید و بعد آبکشی نموده و با پارو آب اضافی فرش را جمع کنید، اجازه دهید آب اضافی آن گرفته شود و سپس در فضای آزاد آن را پهن کنید. توجه کنید که برای پاروکشی فرش ماشینی مشهد جهت گرفتن آب اضافی آن از پاروی پلاستیکی استفاده نمایید تا بدین وسیله به الیاف فرش آسیب نرسد. این روش مرسوم ترین روش شستشوی فرش ماشینی به صورت دستی است. در ادامه روش‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.


شست و شوی فرش ماشینی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

●    شست و شوی فرش ماشینی با جوش شیرین یا مایع ظرفشویی


وسایل و مواد مورد نیاز: فرچه، مایع ظرفشویی یا جوش شیرین ،  پارچه تمیز یا حوله و سطل

در این روش هم می‌توانید از جوش شیرین استفاده نمایید و هم از مایع ظرفشویی. در صورت استفاده از جوش شیرین، آن را به روی لکه ها  بپاشید ولی  در صورت استفاده از مایع ظرفشویی،تقریبا به تعداد هر لکه، یک قاشق مایع ظرفشویی استفاده نمایید و آن را روی فرش حرکت دهید تا حباب ظاهر شود و با استفاده از یک فرچه دستی و کمی آب گرم فرش را پاک کنید. لازم نیست فرش را کاملاً خیس کنید. بلکه کافی است آن را مرطوب کنید تا خاک یا لکه از بین رود. پنکه‌ای را روشن کنید یا پنجره‌ها را باز کنید تا فرش خشک شود.پس از خشک شدن مجدد، تمامی درب و پنجره‌ها را ببندید. این روش شستشو برای فرش ماشینی و یا فرش دست بافت که زیاد کثیف نیستند، کاملا مناسب است.

●    شستشوی فرش ماشینی با پودر صابون

وسایل و مواد مورد نیاز : اسپری حاوی آب و پودر صابون ، فرچه بزرگ، کمی نمک، جوش شیرین ، حوله و یا دستمال
مقدار کمی صابون (یک هشتم قاشق چای خوری) و آب را در بطری اسپری مخلوط کنید. آن را بیش از حد تکان ندهید فقط در حدی که مخلوط شوند کافی است . جوش شیرین و نمک را روی ناحیه مورد نظر، بپاشید. مخلوط آب و صابون را به آرامی روی همان ناحیه اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه آنجا بماند. حوله را روی فرش فشار دهید و بگذارید که آب فرش را جمع کند. پس از خشک شدن محل مورد نظر، مخلوط صابون را از بطری خالی کنید و بطری را با آب معمولی پر نمایید. سرانجام آب را به آرامی روی فرش اسپری کنید.دوباره حوله پارچه‌ای را روی فرش فشار دهید. در صورتی که منطقه کوچکی را تمیز می‌کنید، چند چیز سنگین روی حوله قرار دهید و اجازه دهید تا مدتی آنجا بمانند.



●	شستشوی فرش ماشینی با پودر صابون

●    شستشوی فرش ماشینی سرکه ، آب گاز دار


سرکه، مایع ظرفشویی و آب: یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک چهارم آب گرم مخلوط کنید و آن را هم بزنید. سپس چهارم قاشق چایخوری سرکه سفید اضافه نمایید. این محلول یک پاک کننده خوب خواهد بود. حتماً ابتدا آن را روی یک نقطه کوچک از فرش تست کنید.
آب گازدار: هنگامی که آب گازدار روی فرش پاشیده می‌شود، به عنوان یک پاک کننده عمل می‌کند. مقدار کمی آب گازدار را روی لکه بریزید و سپس با استفاده از یک پارچه خشک ، سطح فرش را بسایید تا لکه ها پاک شود.


●    شستشوی فرش ماشینی با برف


شاید برایتان کمی عجیب و البته جالب باشد که یکی از روش های موثر و کارآمد برای شستشوی فرش ماشینی، شستن با برف است.
برای این کار کافیست فرش را به بیرون از اتاق ببرید و آن را تکان دهید تا خرده های آشغال و گرد و خاک آن گرفته شود. ۷ تا ۱۲ سانتی متر برف روی فرش بریزید و اجازه دهید برف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی فرش بماند. سپس به آن ضربه بزنید 
پیش از آویزان کردن فرش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، برف اضافی را تکانده و در نهایت برف، بدون این که فرش خیس ‌شود، تبخیر خواهد شد.

شستن فرش ماشینی در خانه مستلزم این است که شما فضای مناسب مانند حیاط ، پشت بام و یا پارکینگ داشته باشید .پس اگر  شستن فرش در این این فضاها برایتان مقدور است و ابعاد فرشتان کوچک است با رعایت مصرف بهینه آب ، آن را در خانه بشویید.اما اگر ابعاد فرش شما بیش از ۶ متر است، از آنجا که شستن فرش در فضاهای باز آپارتمان (که مختص به همه افراد ساکن است) و مصرف آب برای شستن فرش، تضییع حقوق ساکنین به شمار می‌رود پس شایسته است که شستن فرش خود را به قالیشویی بسپارید.

۱۴۰۲/۰۶/۰۹


گارانتی اصلی و درجه 1

گارانتی اصلی و درجه 1


خرید از نمایندگی رسمی

تحویل فوری در تهران و البرز

تحویل فوری در تهران و البرز


در صورت موجودی در انبار

پیگیری سفارشات

پیگیری سفارشات


از طریق چت آنلاین و واتس آپ

پشتیبانی سریع

پشتیبانی سریع


چت آنلاین و واتس آپ

ضمانت سلامت فیزیکی خرید فرش

ضمانت سلامت فیزیکی خرید فرش


بازگشت تا ۷ روز در صورت عیب

پرداخت  قیمت فرش در محل سراسر ایران

پرداخت قیمت فرش در محل سراسر ایران


با دریافت کمترین بیعانه